Suomen suosituin yhdistelmä-
rahasto on Sampo Kompassi 25

24.1.2011

Sampo Kompassi 25 ja 50 -rahastoille 5 Morningstar-tähteä

Suomen suosituin yhdistelmärahasto rahasto-osuudenomistajien määrällä mitattuna on Sampo Kompassi 25. Vuoden 2010 lopussa rahastolla oli lähes 62 000 osuudenomistajaa. Sampo Kompassi 25 -rahasto ja Sampo Kompassi 50 -rahasto nousivat juuri vertailuryhmässään 10 %:n parhaimmistoon ja saivat täydet viisi Morningstar-tähteä.

Sampo Rahastoyhtiön Kompassi-rahastot ovat erittäin suosittuja sijoittajien keskuudessa.

- Sampo Kompassi 25 -rahastolla oli vuoden 2010 lopussa lähes 62 000 osuudenomistajaa ja se oli Suomen suosituin yhdistelmärahasto rahasto-osuudenomistajien lukumäärällä mitattuna, kertoo Sampo Rahastoyhtiön toimitusjohtaja Aku Leijala.

Myös Sampo Kompassi  50 -rahasto tavoittelee suosituimpien yhdistelmärahastojen kärkisijoja ja sijoittui Sampo Rahastoyhtiön rahastoista kolmanneksi suosituimmaksi osuudenomistajien lukumäärällä mitattuna vuoden 2010 lopussa.

- Kompassi-rahastot ovat ratkaisurahastoja, joiden kautta sijoittaja saa hyvin hajautetun ja ammat-titaitoisesti hoidetun sijoitusratkaisun käyttöönsä. Niiden suosio selittyy varmasti osittain myös niiden helppohoitoisuudella ja hyvillä tuotoilla, toteaa Leijala.

Sampo Kompassi 25 ja 50 -rahastoille 5 Morningstar-tähteä

Sampo Rahastoyhtiön viiden tähden rahastojen määrä kasvoi kahdeksaan, kun Sampo Kompassi 25 -rahasto ja Sampo Kompassi 50 -rahasto nousivat vertailuryhmässään 10 %:n parhaimmistoon ja saivat täydet viisi Morningstar-tähteä.

- Rahastoja arvioiva Morningstar välittää puolueetonta tietoa sijoittajien käyttöön. Morningstar-tähdet tarkoittavat, että rahastojen tuotto/riski -suhde on erittäin hyvää, sanoo Leijala.

Sampo Rahastoyhtiön viiden tähden rahastot

• Sijoitusrahasto Danske Invest Eurooppa Yhdistelmä
  • Sijoitusrahasto Danske Invest Kestävä Arvo Osake
  • Sijoitusrahasto Sampo Kompassi Korko
  • Sijoitusrahasto Sampo Kompassi 25
  • Sijoitusrahasto Sampo Kompassi 50
  • Sijoitusrahasto Sampo Korko
  • Sijoitusrahasto Sampo Yhteisökorko
  • Sijoitusrahasto Sampo Yhteisökorko Plus

Lisätietoja: www.danskeinvest.fi

Mikä on Morningstar?

Amerikkalainen Morningstar on tunnettu ja arvostettu rahastojen luokittelupalvelu, joka kerää ja välittää puolueetonta rahastotietoa. Morningstar Eurooppa on vertaillut yhteensä 36 000 sijoitusrahastoa, joilla on vähintään 3 vuoden tuottohistoria.

Morningstar luokittelee rahastot riskikorjatun tuoton perusteella, jota verrataan saman luokan muihin rahastoihin. Morningstarin ylin luokka on 5 tähteä ja alin luokka 1 tähti. Erityisesti suuri negatiivinen arvonvaihtelu laskee luokitusta ja vastaavasti tasaisesta arvonkehityksestä palkitaan.

Lähde: Morningstar