PS-säästäjä hyötyy isoista
osingoista

26.1.2010

Tänä keväänä kotimaisten pörssiyhtiöiden jakamat muhkeat osingot hyödyttävät eniten PS-säästäjiä, sanoo Sampo Pankin johtaja Kimmo Laaksonen. Pitkäaikaissäästäjät pääsevät sijoittamaan tuottonsa eteenpäin ilman 19,6 prosentin osinkoveroa.

Uudet verotuetut PS-tilit tulivat eläkesäästäjien valikoimaan ensi kertaa vajaa vuosi sitten keväällä 2010. PS-tilien suosio kasvoi vuoden loppua kohden, kun säästäjät optimoivat verovähennyksiään. PS-säästämisessä Sampo Pankki on ollut alusta lähtien markkinajohtaja.

Seuraava kiinnostava sijoituskohde PS-säästäjille ovat hyviä osinkoja maksavat kotimaiset pörssiyhtiöt. Sampo Pankki odottaa, että kevään aikana maksettava osinkopotti nousee jopa yli 10 miljardiin euron eli finanssikriisiä edeltävälle tasolle.

Osinkoveron kiristys lisää PS-säästämisen suosiota

Sampo Pankin Varallisuudenhoidon johtaja Kimmo Laaksonen muistuttaa, että PS-säästämissopimuksen sisällä kaikki tuotot – myyntivoitot, osingot, korot - ovat verottomia koko säästöajan. Tämä tarkoittaa, että kevään isot kotimaiset osingot maksetaan säästäjälle täysimääräisenä, kun tavallinen osakesäästäjä maksaa niistä osinkoveron.

Hetemäen verotyöryhmä on ehdottanut pääomaveron nostoa 30 prosenttiin. Myös listatusta yhtiöstä saadut osingot luettaisiin aiemmasta poiketen kokonaan veronalaiseen pääomatuloon. Ehdotus kiristäisi jatkossa osingonsaajan veroastetta 19,6 prosentista 30 prosenttiin.

- PS-säästämisen suosio tulee kasvamaan, jos valtio lähtee kiristämään osinko- ja pääomatuloveroja, uskoo Laaksonen.

- PS-sijoittajan suhteellinen asema tavalliseen osakesäästäjään verrattuna paranee, koska hän pystyy sijoittamaan suhteellisesti paremmin kertyneet osingot eteenpäin saadessaan ne puhtaana PS-tilille säästöaikana. Jos haluaa täysimääräisen verohyödyn tänä vuonna, osa-keostot kannattaa ajoittaa ennen kuin osingot irtoavat, tuumii Laaksonen.

Nokia, Sampo ja Fortum PS-säästäjien suosikit

PS-säästäjät ovat jo hyödyntäneet osinkojen verovapautta. Sampo Pankin mukaan PS-säästäjien osakesuosikit ovat enimmäkseen niitä yhtiöitä, joiden odotetaan maksavan hyviä osinkoja tänä keväänä.

Vuodenvaihteessa suosituimmat kotimaiset osakkeet PS-salkuissa olivat Nokia, Sampo, Fortum, Talvivaara, Kone, Elisa ja Rautaruukki.

Lisätietoa:
Kimmo Laaksonen, johtaja, Sampo Pankki, Varallisuudenhoito, puh. 050 324 5006

5 faktaa PS-säästämisestä

• PS-tilin säästöt ovat verovähennyskelpoisia 5000 euroon asti/vuosi. Verovähennys on 28 % eli enintään 1400 euroa. Varoja voi sijoittaa pitkäaikaissopimuksessa rahastoihin, osakkeisiin, talletuksiin ja joukkolainoihin.
  • Kaikki sijoitusten tuotot ovat säästämisaikana verovapaita. Vasta nostoja verotetaan pää-omatuloveroprosentin mukaan.
  • Sampo Pankin Kissanpäivät Säästämissopimuksessa ei ole hoitokuluja – rahasto- ja osa-kesijoituksissa on samat palkkiot/toimeksiantomaksut kuin sijoitettaessa PS-tilin ulko-puolella.
  • Pitkäaikaissäästäjien kolme suosituinta kotimaista osaketta ovat Nokia, Sampo ja Fortum.
  • Kotimaiset osakkeet ovat suosituin PS-säästäjän sijoituskohde heti sijoitusrahastojen jälkeen.