Jari Litmanen ja saimaannorppa
Sampo Pankin maksukortteihin

15.6.2011

Sampo Pankin maksukortteihin uusia kuva-aiheita

Suomalaisen jalkapalloilun legenda Jari Litmanen sekä graafikko Erik Bruunin tunnettu saimaannorppa ovat uudet Sampo Pankin maksukorttien kuva-aiheet, jotka täydentävät suomalaista identiteettiä kuvaavaa korttigalleriaa.

Sampo Pankin maksukorttien kuva-aiheet koostuvat hetkistä ja ilmiöistä, jotka liittyvät olennaisesti suomalaisuuteen. Tähän mennessä kokoelmaan on ikuistettu muun muassa Lasse Virénin nousu olympiavoittajaksi 1972, Timo Mäkisen ajo Jyväskylän suurajoissa 1967 sekä Urho Kekkosen poseeraus Jussi Aallon vuonna 1976 ottamassa henkilökuvassa.

Nyt kokoelmaa täydennetään kahdella uudella aiheella: jalkapalloilija Jari Litmasen henkilökuvalla sekä graafikko Erik Bruunin piirtämällä, Suomen luonnonsuojeluliiton tunnuksena tutuksi nousseella saimaannorpalla.

Litmanen jalkapallon lähettiläänä

Vaikka suurin menestys on toistaiseksi kiertänyt Suomen jalkapallomaajoukkueen, on meille vuosien saatossa kasvanut vahva lajikulttuuri intohimoisine kannattajineen. Suuri ansio tästä kuuluu Jari Litmaselle, joka esimerkillään on innostanut ja osoittanut, että myös Suomesta voi päästä kuningaslajin huipulle. Litmasen kortin kuva ikuistaa maestron tarjoilemassa hänelle tavaramerkiksi niin seura- kuin maajoukkuepaidassakin muodostunutta syöttöään.

Jari Litmanen on FIFA:n Suomeen nimeämä SOS-lapsikylän kummiurheilija, ja kortin kehystetty ensikappale nimikirjoituksella varustettuna huutokaupataan internetissä huuto.net-palvelussa SOS-lapsikylän hyväksi.

Saimaannorppa suomalaisten luontosuhteen kuvastajana

Erik Bruun on graafikko, jonka töiden parissa kokonaisia sukupolvia suomalaisia on varttunut läheiseen luontosuhteeseen. Bruunin 1974 luonnostelema, valloittavasti hymyilevä saimaannorppa on itsestään selvä edustaja Sampo Pankin suomalaista identiteettiä ja visuaalista muistia luotaavaan korttigalleriaan.

Saimaannorppa-maksukortin julkistaminen on myös Sampo Pankin kunnianosoitus Suomen luonnonsuojeluliiton arvokkaalle ja pitkäjänteiselle työlle saimaannorpan sekä suomalaisen luonnon hyvinvoinnin puolesta.

Kortin julkistuksen yhteydessä avataan yleisölle Erik Bruunin luontoaiheisia julisteita esittelevä, Suomen Luonnonsuojeluliiton ja Sampo Pankin yhteistyössä järjestämä ulkoilmanäyttely. Näyttely on maksuton ja avoinna Suomenlinnan lauttarannassa 15.6.-31.7. Lisäksi näyttelyn sisarversio tulee kiertämään Suomea kesä-heinäkuun aikana seuraavasti:

• Savonlinna 1.7.-15.7.
  • Kuopio 16.7.-1.8.