Turvallisuus

Verkkopankkimme ja sen turvaratkaisut on suunniteltu varmistamaan, että pankkiasioiden hoito verkkopankissa on turvallista. Tekniikalla voidaan tehdä paljon turvallisuuden varmistamiseksi, mutta tärkeää on myös suojautua muilta tietoturvauhilta.

  • Muista huolehtia tietokoneesi ajantasaisesta tietoturvasta.
  • Varo verkkohuijauksia.
  • Säilytä pankkitunnuksiasi huolellisesti.
  • Noudata verkkopankin käyttöohjeita.
  • Estä tarvittaessa verkkopankin käyttö sulkupalvelussamme.
 

Tavallisimpia verkkohuijauksia ovat huijausviestit ja koneelle asentuvat haittaohjelmat.


Haittaohjelmat
Tunnetuimpia haittaohjelmia ovat virukset, madot ja vakoiluohjelmat. Tyypillisesti viruksia voi saada koneelle sähköpostin kautta, ladattaessa tiedostoja internetistä tai vierailtaessa epäilyttävillä sivustoilla. Virukset leviävät myös muistitikkujen, cd- ja dvd-levyjen välityksellä.

Haittaohjelma voi toimia esimerkiksi siten, että verkkopankkiin kirjautuessa tapahtuu jotain poikkeavaa kuten näkyviin tulee ajan kulumista osoittava laskuri ja asiakasta pyydetään odottamaan. Lopuksi voi tulla virheilmoitus kirjautumisen epäonnistumisesta. Jos kirjautuminen verkkopankkiin toimii poikkeavasti, keskeytä toiminto ja ota heti yhteyttä Verkkopankin Asiakastukeen 0200 2589 (pvm/mpm) ma - pe 8 - 18 tai pankin sulkupalveluun 24 h 0200 2585 (pvm/mpm).

Turvallisen verkkoasioinnin takaamiseksi pitää noudattaa erityistä huolellisuutta tietoturvan suhteen ja pitää tietokoneen käyttöjärjestelmä, virustorjuntaohjelmat, selainohjelma ja sen liitännäiset (esimerkiksi Adobe Reader, Adobe Flash, Java) aina päivitettyinä. Tämän lisäksi verkkoasioinnissa on aina hyvä noudattaa tarkkuutta maksujen hyväksymisessä.

Halutessasi voit tarkistaa tietokoneesi haittaohjelmien varalta tietoturvayhtiö F-Securen ilmaisessa Online Scanner -palvelussa. Huomaathan, että siirtyessäsi F-Securen palveluun poistut Danske Bankin sivuilta. Pankki ei vastaa F-Securen ohjelmiston toiminnasta.
Siirry F-Securen palveluun


Huijausviestit ("phishing")
Huijausviesteissä sinulta udellaan pankkitunnuksiasi tai luottokorttitietojasi sähköpostilla ja väärennetyillä verkkosivuilla. Onnistuessaan huijarit yrittävät tyhjentää tilisi tai tehdä ostoksia verkossa sinun rahoillasi. Huijausviestit ovat hyvin erilaisia ja ne muuttuvat jatkuvasti.

 

Tyypillisimmät huijausviestin tunnusmerkit:
  • Sinulta pyydetään viestin avulla, verkkosivulla tai verkkopankissa kortin numeroa, voimassaoloaikaa tai PIN tunnusta.
  • Sinulta pyydetään viestin avulla verkkopankin tunnuksia.
  • Saat sähköpostiviestin, jota et ole odottanut.
  • Et tunnista viestin lähettäjää tai lähettäjän sähköpostiosoitetta.
  • Lähettäjä vaikuttaa luotettavalta taholta, kuten pankki tai luottokorttiyhtiö.
  • Viestiä ei ole osoitettu sinulle henkilökohtaisesti.
  • Viesti on kirjoitettu huonolla suomen kielellä tai englanniksi.
  • Viestissä esimerkiksi varoitetaan turvallisuusuhasta tai kerrotaan teknisestä viasta, joka edellyttää kiireellisiä toimenpiteitä.
  • Viestissä voidaan luvata rahaa tai uhata sulkea tilisi.
  • Viestissä oleva linkki tai verkko-osoite ohjaa sivulle, jossa sinulta kysytään luottamuksellisia tietoja.

 

Danske Bank ei koskaan pyydä sinulta pankkitunnustesi tai luottokorttiesi tietoja sähköpostilla. Danske Bank ei koskaan myöskään pyydä kotisivuillaan tai verkkopankissa kortin numeroa, voimassaoloaikaa tai PIN tunnusta.

 

Ota yhteyttä
0200 2580

Chattaa kanssamme

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Säästäminen ja sijoittaminen Lainat Tilit, kortit ja pankkitunnukset

 

 

Ota yhteyttä

Soita meille Varaa aika neuvotteluun
  • Sijoituslinja
    0200 2000
  • Uudet asiakkaat
    0100 1580

Löydä meidät

Löydä lähin konttori

Usein kysyttyä

Tileistä Korteista Palveluistamme