Älä anna pankkitunnuksia sähköpostitse, tekstiviestitse tai puhelimitse saapuneisiin kyselyihin

Päivitetty 26.05.2016

Danske Bank ei koskaan pyydä henkilökohtaisia pankkitietoja tai salasanoja asiakkailtaan sähköpostitse, tekstiviestitse tai puhelimitse.

Jos saat tällaisen viestin, jossa pyydetään avaamaan linkkejä tai antamaan henkilökohtaisia pankkitietoja, poista viesti.

Pankkitietoja kalastelevia huijausviestejä saattaa tulla Danske Bankin lisäksi myös muiden yritysten nimissä. Viesteissä olevia linkkejä ei tule avata eikä niiden takaa löytyville sivuille pidä syöttää mitään tietoja.

Pankkitietoja ja salasanoja saatetaan kalastella myös puhelimitse. Tällaisissa tapauksissa huijari soittaa asiakkaalle esiintyen pankin työntekijänä. Älä anna henkilökohtaisia pankkititetojasi tuntemattomalle taholle myöskään puhelimitse. Pankit eivät koskaan ota yhteyttä puhelimitse kysyäkseen verkkopankkitunnuksia tai korttien tietoja.

Ota yhteyttä Danske Bankin sulkupalveluun 0200 2585 (pvm/mpm), mikäli olet saanut epäilyttävän viestin, avannut siinä olevia linkkejä ja antanut tietoja huijaussivustolle. Sulkupalvelu on avoinna 24 h/vrk.

Esimerkkejä tyypillisistä phishing-viesteistä:

20.06.2016

26.05.2016

25.04.2016

Viime päivinä on havaittu useita tapauksia, joissa huijarit soittavat phishing-sivustolle tietoja luovuttaneille asiakkaille.

Esimerkiksi Danske Bankin asiakastuen työntekijänä esiintyvä huijari kyselee ensin muita tietoja ja kysyy lopuksi turvakortin turvalukua. Mikäli asiakas kieltäytyy antamasta turvalukua, asiakkaan verkkopankki uhataan sulkea. Huijarit väittävät usein, että pankki on kadottanut asiakkaan tietoja, minkä takia ne tulee tarkastaa asiakkaalta puhelimitse.

Lisätietoja huijauksista Viestintäviraston verkkosivuilta.

14.04.2016

09.04.2015